woensdag 26 oktober 2016

Van shirt naar billendoekje Deel I

Ik wilde graag billendoekjes maken voor mijn dochtertje. Ze had last van luieruitslag en ik dacht dat dit misschien zou kunnen helpen. Hier vond ik een hoe ik het ongeveer kon aanpakken, maar ik heb mijn eigen draai eraan gegeven. Heb alleen foto's van het eindproduct, want had toen nog niet bedacht om een blog bij te houden. 



Dit is een van mijn eerste doekjes. Ik had een vierkant met afgeronden hoeken getekend op patroonpapier en daar lapjes mee uitgeknipt uit oude t-shirts en flanel. Met de goede kanten op elkaar  de rand gestikt en toen omgedraaid. Met een zigzagsteek afgewerkt vervolgens.

Lessen geleerd:
1.  Netjes langs de rand stikken (oef, nog erg lastig)
2.  Eerst de stof wassen voordat je gaat naaien (anders krijg je dus dat een stof krimpt, zie hier boven :-)
3. Goed garen gebruiken, anders blijft de draad breken. Erg frustrerend.
4.  Draad goed spannen, anders breek het nog sneller, zucht.
5.  Flanel kant boven leggen bij het naaien. Anders krijg je dus al bovenstaand resultaat voordat je gewassen hebt.

Met een boel trail-and-error werd elk doekje wat ik maakte een klein beetje beter. Tot bovenstaand resultaat. Helemaal tevreden was ik nog niet. De steken waren vaak nog ongelijk en de doekjes bolden nog wel een beetje. Dus ik pakte de handleiding van mijn naaimachine erbij. 

Lessen geleerd:
6. Er bestaat zoiets als een stretch steek en dat werkt een stuk prettiger!
7. Verschillende voetjes uitgeprobeerd
8. Stretch naald uitgeprobeerd

En vervolgens was dit het resultaat en had ik inmiddels genoeg doekjes Geen perfectie, maar goed genoeg om er zeker tevreden mee te zijn. 


En dit is een deel van de doekjes. De rest zit in de was, want ze zijn inmiddels in gebruikt genomen. En moet zeggen dat het erg goed bevalt. Kan goed zijn dat ik mijn eerste doekjes ooit een keer ga vervangen, want die zijn wat minder geslaagd, omdat de lagen stof niet goed op elkaar liggen. Maar voor nu werkt het en ik wilde ook graag door naar mijn volgende project!










Geen opmerkingen:

Een reactie posten